مبانی نظری و پیشینه تحقیق وفاداری به برند 65 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق وفاداری به برند 65 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه وفاداری به برند
مبانی نظری وفاداری به برند
پیشینه تحقیق وفاداری به برند
پیشینه داخلی وفاداری به برند
پیشینه خارجی وفاداری به برند
پیشینه پژوهش وفاداری به برند
پیشینه نظری وفاداری به برند
ادبیات نظری وفاداری به برند
چارچوب نظری وفاداری به برند

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق وفاداری به برند می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری وفاداری به برند تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق وفاداری به برند در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 

 

 

 

مقدمه

وفاداری به برند

امروزه برند و نام تجاری یكی از مهمترین مباحث بازاریابی است كه پیش روی تمامی شركت ها، من جمله شركت های تجاری قرار دارد. این اهمیت تا حدی است كه مدیریت برند به رشته مستقلی در محافل علمی تبدیل شده است. برند ها از لحاظ اقتصادی و استراتژیك جزو دارایی های با ارزش شركت ها و حتی بدون اغراق از با ارزش ترین دارایی های آنها محسوب می شوند. در سال های اخیر محققان به این نتیجه رسیده اند كه ارزش واقعی محصولات و خدمات برای شركت ها در درون محصولات و خدمات نیست، بلكه این ارزش در ذهن مشتریان واقعی و بالقوه وجود دارد و این برند است كه ارزش واقعی را در ذهن مشتریان، پدید می آورد(Keller, 2010).

 

 

 

اولیور(1999)، وفاداری را داشتن تعهدی عمیق برای خرید مجدد یا حمایت از یك محصول یا خدمت مورد علاقه، كه علی رغم وجود تاثیرات موقعیتی و تلاشهای بازاریابی رقبا، موجب تكرار خرید یك نام تجاری یا مجموعه محصولات یك نام تجاری در آینده شود، تعریف میكند. كلر ( 1998) بیان میدارد كه وفاداری نام تجاری در گذشته اغلب به طور ساده فقط از طریق رفتارهای تكرار خرید از نظر رفتاری اندازه گیری شده است در حالی كه وفاداری مشتری به جای این كه با رفتارهای خرید ساده بیان شود می تواند به طور گستردهای مورد توجه قرار گیرد. وفاداری به نام تجاری از دو جزء وفاداری رفتاری و وفاداری نگرشی تشكیل شده است؛ ملنز و همكاران (2004)، وفاداری رفتاری را وفاداری به نام تجاری از  طریق خرید قابل مشاهده در طی یك دوره میگویند. در واقع وفاداری رفتاری، به تعداد دفعات تكرار و میزان خرید اطلاق میگردد. وفاداری نگرشی را بر اساس بیان ترجیحات، تعهد یا قصد خرید تعریف میكنند. بسیاری از پژوهشگران معتقدند كه وفاداری رفتاری به تنهایی نمیتواند علل واقعی خرید را بیان كند، بنابراین ابعاد نگرشی نیز باید مورد توجه قرار گیرد(Baloglu,2012).  

 

 

 

یكی از مهمترین هدف صاحبان برند برای توسعه برند، ایجاد وفاداری در مشتریان نسبت به برندشان است. مشتریان وفادار به مثابه منبع مطمئن سودآوری برای شركت ها محسوب می شوند و با توجه به عدم اطمینان محیط، حاشیه ایمنی مناسبی را برای آنها به ارمغان می آورد. یكی از راه های ایجاد وفادار ای مشتریان به برند، توسعه هویت مناسبی برای برند است. برندها به توسط هویت، خود را به مشتریان شناسانده و از سایر رقبا متمایز می شوند(Kapferer, 2008). 

 

 

 

وفاداری به برند به صورت یك پاسخ رفتاری و همچنین یك عملكرد از فرآیندهای فیزیولوژیكی تعریف می شود .بنابراین، وفاداری به برند تابعی از گرایشات و رفتارها(عادات) است. اساساً ارزش ویژه برند از اعتمادی ناشی می شود كه مصرف كنندگان در مقایسه با برندهای دیگر نسبت به یك برند دارند كه این اعتماد بعنوان وفاداری مصرف كنندگان و تمایل آنها به پرداخت قیمت های بالا برای برند ترجمه می شود. ارزش ویژه برند بخاطر وفاداری برند و توسعه آن برای مدیران حائز اهمیت هست و یك رابطه مثبت با وفاداری برند دارد(رحیم نیا و همکاران، 1392). 

 

 

 

وفاداری نوعی نگرش مثبت به یك محصول است كه بر اثر استفاده مكرر از آن به وجود میآید كه میتوان دلیل آن را فرآیندهای روانی بیان نمود. به عبارت دیگر، تكرار خرید صرفا یك واكنش اختیاری نیست بلكه نتیجه عوامل روانی،احساسی و هنجاری می باشد(Meller, 2006). 

وفاداری یك مفهوم مهم در استراتژی بازاریابی است و به گفته آكر وفاداری برند هسته مركزی ارزش ویژه برند است، وفاداری منجر می شود مشتریان در بین راه حل ها كمتر درجستجوی اطلاعات باشند(راندال و بنت، 2002). 

 

 

 

مفهوم وفاداری به برند هم به نگرش و هم به وفاداری رفتاری توسعه داده شده است. وفاداری رفتاری به این معناست كه مشتریان مجدداً از همین برند خرید خواهند كرد؛ به نظر می رسد كه وفادار ی نگرشی نسبت به وفاداری رفتاری با دوام تر است و نشان دهنده تعهد و رجحان دهی مشتریان است و زمانی است كه ارزش های منحصر به فرد از یك برند مشاهده می شود. علاوه بر این وفاداری رفتاری را می توان به منظور بررسی پیامدهای ارزش برند در نظر گرفت(سان و چیسلی، 2010). 

 

 

 

وفاداری به برند عبارت است از واكنش رفتاری نسبتاً متعصبانه در خرید كه فرد در طول زمان نسبت به برند پیدا می كند و این رفتار باعث می شود كه در فرایند های تصمیم گیری و ارزیابی از مجموعه نام ها یی كه در ذهن دارد، گرایش خاصی به آن برند پیدا كند . این واكنش تابعی از فرایند های روانشناختی و ذهنی فرد است(Chaudhuri & Holbrook, 2011). 

وفاداری به نام تجاری به معنی تكرار خرید است كه دلیل این رفتار، فرآیندهای روانی است. به عبارت دیگر، تكرار خرید صرفاً یك واكنش اختیاری نیست بلكه نتیجه عوامل روانی، احساسی و هنجاری است. كلر بیان می كند كه وفاداری نام تجاری در گذشته اغلب به طور ساده فقط از طریق رفتارهای تكرار خرید از نظر رفتاری، اندازه گیری شده است، درحالی كه وفاداری مشتری به جای این كه با رفتارهای خرید ساده بیان شود، می تواند بهطور گسترده تری مورد توجه قرار گیرد. وفاداری به نام تجاری از دو جزء وفاداری رفتاری و وفاداری نگرشی تشكیل شده است. 

 

 

 

وفاداری مشتریان به نام تجاری باعث تبلیغات دهان به دهان مثبت، ایجاد موانع اساسی برای ورود رقبا، توانمندتر ساختن شركت در پاسخ به تهدیدات رقابتی، ایجاد فروش و درآمد بیشتر و كاهش حساسیت مشتریان به تلاش های بازاریابی رقبا می شود. تعداد زیاد مشتریان وفادار به یك نام تجاری، دارایی شركت محسوب می شوند و به عنوان شاخص اصلی ارزش ویژه نام تجاری شناخته می شوند و همچنین حساسیت مشتریان وفادار به تغییر قیمت ها در مقایسه با مشتریان غیر وفادار، كمتر است. در واقع وفاداری به تكرار خریدكالاهای مصرفی منجر می گردد. در ادبیات بازاریابی اغلب مفهوم وفاداری برند هم خانواده با مفاهیمی نظیر «خرید مجدد» ،«ترجیح» ،«تعهد» و «پبروی» در نظر گرفته می شود و این اصطلاحات به جای هم به کار برده می شوند(Sahin et al, 2011). 

 

 

 

هر اندازه مشتریان نسبت به محصولات تحت برند خاصی اعتماد و اطمینان خاطر بیشتری داشته باشند، به دلیل فطرت عدم ریسك پذیری افراد و كاهش ریسك خریدشان، بیشتر سعی می كنند از محصولات همان برند خرید كند و تمایل كمتری نسبت به محصولات سایر برندها نشان دهد و این یعنی وفاداری مشتریان به برند. اعتماد را می توان به عنوان اطمینان خاطر مشتری كه منجر می شود وی بتواند به فروشنده تا تحویل خدمات موعود اتكا كند، تعریف کرد(Agustin & Singh, 2010). 

اعتماد مشتریان نسبت به برند بر اساس باورهای مثبت درباره انتظاراتشان از رفتار سازمان و عملكرد، محصولاتش، بهبود و توسعه می یابد(Ashley & Leonard, 2009). اعتماد اثر فزاینده ای در طول زمان بر روی وفاداری مشتریان دارد و در طول زمان مشتریان كه به برند اعتماد دارند وفاداری شان نسبت به آن افزایش می یابد(Chiou & Shen, 2011).

 

 

 

یک نام تجاری خوب انتخاب مصرف کنندگان را جهت می دهد، به طوری که در فضای یک بازار بسیار پیچیده، نامهای تجاری یکسان میانبری را در فرایند تصمیم گیری مصرف کننده به وجود می آورد. نام تجاری بر وفاداری مشتریان می افزاید. از آنجایی که مشتریان اکثر نامهایی را انتخاب می کنند که می شناسند استنباط می شود که وفاداری مشتریان به شرکت هایی با نام تجاری مورد تأیید بیشتر است. نام تجاری قوی ورود به بازار جدید را ممکن می سازد احتمالاً شرکت های دارای نامهای تجاری قوی در ورود به بازار جدید به مراتب موفق تر هستند(Raj, 2008).

 

وفاداری عبارتست از وجود نوعی نگرش مثبت به یک پدیده(مارک، خدمت، مغازه، یا فروشنده) و رفتار حمایتگرانه از آن اما تعریف کاملتری از وفاداری نیز وجود دارد که توسط الیور( 1999) مطرح شده است:  وفاداری به یک تعهد قوی برای خرید مجدد یک محصول یا خدمت برتر در آینده اطلاق می شود، به صورتی که همان مارک یا محصول علیرغم تأثیرات و تلا شهای بازاریابی بالقوه رقبا خریداری گردد. در اغلب تعاریف وفاداری دو رویکرد دیده می شود؛ رویکرد نگرشی احساسات مختلف در شخص تعلق خاطری نسبت به سازمان، خدمات و کالا ایجاد می کند این احساس درجه وفاداری مشتری را مشخص می نماید که به طور کامل شناختی است. مقیاس های وفاداری نگرشی شامل تبلیغات مثبت دهان به دهان، تمایل به توصیه و تشویق دیگران به استفاده از کالا و خدمات است؛ رویکرد رفتاری تمایل مشتری برای خرید مکرر خدمات و تولیدات عرضه کننده خدمات و حفظ ارتباط با عرضه کننده کالا و خدمات است(قره چه و دابوییان، 1390). وفاداری به برند را «ایجاد تعهد در مشتری برای انجام معامله با سازمان خاص و خرید کالاها و خدمات به طور مکرر»  توصیف می کنند(Susanna & Larsson ,2009). 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم: پیشینه و ادبیات تحقیق وفاداری مشتری به برند

 

ادبیات تحقیق وفاداری مشتری به برند

2-1- مقدمه  14

2-2- وفاداری به برند  15

2-3- انواع وفاداری  21

2-4- مدلهای وفاداری  22

2-4-1 – مدل آکر و دیوید  23

2-4-2- مدل دیک و باس  24

2-4-3 – مدل رولی و دیویس  25

2-4-4 – مدل بلومر  26

2-4-5- مدل ECSI  27

2-5- وفاداری خدماتی  28

2-6- سایر عوامل موثر بر وفاداری مشتریان  29

2-7- رضایت مشتری  31

2-7-1- تعاریف رضایت مشتری  31

2-7-2- آشنایی با مدل كانو  34

2-7-3- اهمیت رضایت مشتری  36

2-7-4- ابعاد رضایت مشتری  37

2-7-5- مدلهای شکل گیری رضایتمندی مشتری  37

2-7-5-1- مدل عدم تایید انتظارات  37

2-7-5-2- مدل رضایتمندی مشتری سوئدی  38

2-7-5-3- رضایتمندی و وفاداری مشتریان  38

2-8- ارزش ویژه برند  39

2-8-1- مفهوم نام و نشان تجاری  42

2-8-2- مدلهای ارزش ویژه برند  42

2-8-2-1- مدل ارزش ویژه برند آکر  42

2-8-2-2- مدل پیشایندها و پیامدهای ارزش ویژه برند  43

2-8-2-3- مدل ارزش ویژه برند خدماتی بری  44

2-8-2-4- مدل ارزش ویژة برند مبتنی بر مشتری  44

2-9- مدل مفهومی تحقیق  47

2-9-1- کیفیت فیزیکی  47

2-9-2- رفتار كاركنان  47

2-9-3- رضایت درونی ایده آل  48

2-9-4- هویت برند  48

2-9-5- انسجام در سبک زندگی  48

 

2-10- پیشینه تحقیقات انجام شده وفاداری مشتری به برند

2-10-1- تحقیقات داخلی  49

2-10-2- تحقیقات خارجی  50

2- 11- جمع بندی فصل دوم  52

 

منابع

 

علل تاثیرگذار بر ارزش ویژه برند با تاکید بر نگاه آکر

علل تاثیرگذار بر ارزش ویژه برند با تاکید بر نگاه آکر ارزش ویژه برند عوامل موثر بر ارزش ویژه برند عوامل موثر بر ارزش ویژه برند از دیدگاه آکر ارزش‌گذاری برند برای مشتری مدل عوامل موثر ارزش ویژه برند دانلود…

بررسی نظریه های آزمون و عناصر استاندارد کردن آزمون ها

بررسی نظریه های آزمون و عناصر استاندارد کردن آزمون ها کلمات کلیدی : دیدگاه ها و نظریه های آزمون ویژگی های اصلی یک آزمون  خوب ویژگیهای فرعی یک آزمون  خوب عناصر مورد نظر در استاندارد کردن آزمونها رفتن به سایت…

امکان سنجی پیاده سازی و اجرای سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان

امکان سنجی پیاده سازی و اجرای سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان امکان سنجی اجرای ERP امکان سنجی پیاده سازی ERP برنامه ریزی منابع سازمان اجرای برنامه ریزی منابع سازمان پیاده سازی برنامه ریزی منابع سازمان امکان سنجی اجرای برنامه…

بررسی تأثیر بانکداری اینترنتی بر رضایت مشتریان

بررسی تأثیر بانکداری اینترنتی بر رضایت مشتریان بانکداری بانکداری اینترنتی مشتری بانک رضایت مشتری بررسی تأثیر بانکداری اینترنتی بر رضایت مشتریان دانلود مقاله مدیریت دانلود مقالات ترجمه شده مدیریت دانلود مقالات ترجمه شده رشته مدیریت رفتن به سایت اصلی دانلود…

پایان نامه بررسی ادبیات کودک در سوریه

پایان نامه بررسی ادبیات کودک در سوریه کلمات کلیدی : پایان نامه ادبیات کودک بررسی تاریخی ادبیات کودک پایان نامه ارشد ادبیات کودک و نوجوان ادبیات کودک در ادبیات معاصر عربی سیر تاریخی ادبیات کودک در سوریه تحول در نویسندگی…

پاورپوینت بازاريابي صنعتي

پاورپوینت بازاريابي صنعتي کلمات کلیدی : پاورپوینت بازاريابي صنعتي تحقیق بازاريابي صنعتي بازاريابي صنعتي دانلود رایگان پاورپوینت بازاريابي صنعتي ماهيت بازاريابي صنعتي رفتار مصرف کننده در بازارهاي صنعتي روابط خريدار و فروشنده بخش بندي و موقعيت يابي در بازارهاي صنعتي…

تحقیق مبانی حقوقی شرکتهای فراملی

تحقیق مبانی حقوقی شرکتهای فراملی دانلود تحقیق مبانی حقوقی شرکتهای فراملی تاریخچه پیدایش شرکتهای فراملی ماهیت شرکتهای فراملی شخصیت حقوقی شرکتهای فراملی حقوق بین الملل سرمایه گذاری خارجی شرکتهای فراملی و تجارت آزاد شرکتهای فراملی و نظریه مسئولیت اجتماعی شرکتهای…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق کارآفرینی سازمانی 3

مبانی نظری و پیشینه تحقیق کارآفرینی سازمانی 3 کارآفرینی سازمانی مبانی نظری کارآفرینی سازمانی تاریخچه کارآفرینی سازمانی پیشینه تحقیق کارآفرینی سازمانی پیشینه پژوهش کارآفرینی سازمانی مبانی نظری در مورد کارآفرینی سازمانی پیشینه تحقیق در مورد کارآفرینی سازمانی ادبیات نظری کارآفرینی…

دانلود پرسشنامه استرس شغلی هلریگل و اسلوکام با روایی و پایایی معتبر

دانلود پرسشنامه استرس شغلی هلریگل و اسلوکام با روایی و پایایی معتبر کلمات کلیدی : پرسشنامه استرس شغلی استاندارد بهترین پرسشنامه استرس شغلی کلید پرسشنامه استرس شغلی پرسشنامه های استرس شغلی انواع پرسشنامه های استرس شغلی دانلود پرسشنامه استرس شغلی…

بررسی محاسبات سبز و سیر تحولات در فناوری سبز

بررسی محاسبات سبز و سیر تحولات در فناوری سبز پایان نامه محاسبات سبز پایان نامه فناوری سبز پایان نامه رایانش سبز بررسی روند پیشرفت تکنولوژی سبز اثرات زیست محیطی پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی فناوری های سبز پایدار توسعه پایدار فناوری…

بررسی ویژگیهای ویدیوآرت و تاثیر هنر اجرا بر ویدیو

بررسی ویژگیهای ویدیوآرت و تاثیر هنر اجرا بر ویدیو ویدیوآرت ویژگیهای ویدیوآرت تاثیر هنر اجرا بر ویدیو بررسی ویژگیهای ویدیوآرت و تاثیر هنر اجرا بر ویدیو دانلود پایان نامه ویدیوآرت دانلود پایان نامه تاثیر هنر اجرا بر ویدیو دانلود پایان…

بررسی فقهی و قانونی بغی در قانون جدید

بررسی فقهی و قانونی بغی در قانون جدید بغی در قانون مجازات اسلامی بغی در قانون مجازات جدید بغی در حقوق بغی در فقه اسلامی بغی در فقه امامیه بغی در حقوق ایران بررسی فقهی و قانونی بغی در قانون…

پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 2 (صورت جريان وجوه نقد)

پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 2 (صورت جريان وجوه نقد) دانلود رایگان پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 2 (صورت جريان وجوه نقد) پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 2 استاندارد حسابداري شماره دو پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 2 (صورت جريان وجوه نقد) دانلود رایگان…

اسرار تشریع حج از منظر قرآن و روایات

اسرار تشریع حج از منظر قرآن و روایات اسرار تشریع حج مناسک و مراحل حج اسرار تشریع حج از منظر قرآن اسرار تشریع حج از منظر روایات تحقیق اسرار تشریع حج دانلود تحقیق اسرار تشریع حج پایان نامه حج رفتن…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش غنی سازی روابط زناشویی

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش غنی سازی روابط زناشویی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه غنی سازی روابط زناشویی مبانی نظری غنی سازی روابط زناشویی پیشینه تحقیق غنی سازی روابط زناشویی پیشینه داخلی غنی سازی روابط زناشویی پیشینه خارجی…

پرسشنامه بررسی عوامل موثر بر درگیری مد لباس و پیامد های ان

پرسشنامه بررسی عوامل موثر بر درگیری مد لباس و پیامد های ان پرسشنامه مد لباس پرسشنامه درگیری مد لباس پرسشنامه عوامل موثر بر درگیری مد لباس پرسشنامه پیامد های درگیری مد لباس رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه بررسی…

شرایط لازم برای اعتبار قرارداد اختیار معامله

شرایط لازم برای اعتبار قرارداد اختیار معامله قرارداد اختیار معامله اعتبار قرارداد اختیار معامله پایان نامه قرارداد اختیار معامله تعریف قرارداد اختیار معامله قرارداد اختیار معامله چیست؟ مفهوم قرارداد اختیار معامله شرایط موضوع قرارداد اختیار معامله ماهیت موضوع قرارداد اختیار…

جایگاه مصلحت در اسلام

جایگاه مصلحت در اسلام دانلود مقاله مصلحت انعطاف پذیری دین اسلام دانلود مقالات رشته حقوق و فقه و معارف اسلامی دانلود مقاله جایگاه مصلحت در اسلام دانلود مقاله مصلحت در اسلام دانلود مقالات رشته حقوقی رفتن به سایت اصلی دانلود…

اهمیت و نحوه شکلگیری عزت نفس و بررسی دیدگاه های نظری آن

اهمیت و نحوه شکلگیری عزت نفس و بررسی دیدگاه های نظری آن کلمات کلیدی : ابعاد عزت نفس کوپر اسمیت ابعاد عزت نفس سازمانی بررسی ابعاد عزت نفس سطوح و ابعاد عزت نفس شكل گيري و رشد عزت نفس دیدگاه…

تاریخچه سازمان یادگیرنده و بررسی اصول و راهبردها و نحوه اجرای آن در مدارس

تاریخچه سازمان یادگیرنده و بررسی اصول و راهبردها و نحوه اجرای آن در مدارس سازمان یادگیرنده در آموزش و پرورش سازمان یادگیرنده در مدارس ویژگی سازمان یادگیرنده در مدارس وضعیت مدارس بر طبق مشخصه های سازمان یادگیرنده تاریخچه سازمان یادگیرنده…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش جرم یا بزه

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش جرم یا بزه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه جرم یا بزه مبانی نظری جرم یا بزه پیشینه تحقیق جرم یا بزه پیشینه داخلی جرم یا بزه پیشینه خارجی جرم یا بزه پیشینه پژوهش…

بررسی ویژگی های فردی و شغلی در درگیری شغلی و پیامدهای حاصل از کار

بررسی ویژگی های فردی و شغلی در درگیری شغلی و پیامدهای حاصل از کار درگیری شغلی درگیری شغلی چیست درگیری شغلی کارکنان درگیری شغلی مقاله درگیری شغلی کانونگو درگیری شغلی و عملکرد سازمانی مدل درگیری شغلی مقالات درگیری شغلی فرآیند…

ارزیابی و سنجش کارآیی شعب بیمه با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها

ارزیابی و سنجش کارآیی شعب بیمه با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها ارزیابی عملکرد با DEA ارزیابی عملکرد در شرکت بیمه ارزیابی عملکرد با استفاده از تحلیل پوششی داده ها پایان نامه ارزیابی عملکرد بیمه با DEA ارزیابی…

پاورپوینت آشنایی با مفاهیم بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار

پاورپوینت آشنایی با مفاهیم بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار دانلود پاورپوینت آشنایی با مفاهیم بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار طبقه بندی بازارهای مالی کارکردهای بازار مالی افزایش سرمایه اهداف افزایش سرمایه واسطه های مالی انواع مدل‌های شرکت‌های تأمین…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق پدیده تراوش در بدنه سد

مبانی نظری و پیشینه تحقیق پدیده تراوش در بدنه سد مبانی نظری پدیده تراوش در بدنه سد دانلود مبانی نظری پدیده تراوش در بدنه سد پیشینه تحقیق پدیده تراوش در بدنه سد ادبیات نظری پدیده تراوش در بدنه سد فصل…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *