مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان 69 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان 69 صفحه

کلمات کلیدی :

مبانی نظری مهارت های اجتماعی
پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی
فصل دوم پایان نامه مهارتهای اجتماعی نابینایان
مبانی نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان
پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان
پیشینه داخلی مهارتهای اجتماعی نابینایان
پیشینه خارجی مهارتهای اجتماعی نابینایان
پیشینه نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان
ادبیات نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

مقدمه
محققان در طی سال‌های متمادی نشان داده‌اند افراد آسیب دیده بینایی در زمینه مهارت‌های اجتماعی مثل آغاز كردن یك رابطه (كف[1]، 2002، كورن و كوئینز[2]، 2002، مك گاها و فرین[3]، 2001)، دوستی و روابط اجتماعی (كلسی[4]، 2006، كف، 2004، ساكس وسیلبرمن[5]، 2000، هاره و آرو[6]، 2000)، شایستگی اجتماعی (وایت[7]، 2003، وندی[8]، 1991) و ارتباطات غیركلامی (ساكس و سیلبرمن، 2000) در مقایسه با همسالان بینای خود به طور معناداری در سطح پایینی قرار دارند بر اساس نتایج پژوهش‌ها، علت مشكلات افراد با نقایص بینایی در تعاملات اجتماعی، وجود تأخیرات رشدی در ارتباطات بیان شده است. نتایج مطالعات نشان داده است كه دانش‌آموزان با آسیب بینایی نسبت به همسالان بینایشان به میزان كمتری شروع‌كننده تعاملات اجتماعی هستند و به میزان كمتری به آن علاقه نشان می‌دهند.

 

 

در چند سال گذشته، محققان توجه مضاعفی به عملكردهای اجتماعی در افراد با ناتوانی‌های مختلف جسمی معطوف داشته‌اند (گرشام، 1981، ون هسلت و ماتسون[9]‌، 1983). افراد با نیازهای خاص از لحاظ اجتماعی منزوی و گوشه‌گیر می‌شوند و بازخوردهای نامناسبی را در تعاملات بین فردی خود از محیط دریافت می‌كنند و تمایل به تعامل با همتایان بینای خود ندارند.برطبق نظر مک کاسپی (1996)، جوانان با نقایص بینایی درزمینه‌ی یادگیری خود به خودی در قلمرو اجتماع توانایی محدودی دارند. دیگرمحققان عنوان می‌کنند كه رفتارهایی مانند بی‌توجهی به علایق دیگران، الگوهای غیرمعمول زبانی وعدم ترجیح تعامل با بزرگسالان درافراد با نقص بینایی رایج است.

 

 

شیوه‌های آموزش مهارتهای اجتماعی

قبل از شروع آموزش مهارتهای اجتماعی باید این امر روشن شود كه چه مهارت‌هایی برای آموزش به كودكان و نوجوانان حائز اهمیت است. در تعیین این مهارتها باید چند نكته را مشخص كرد از جمله مرحله رشد كودك كه در سرعت بخشیدن یابه تاخیر انداختن آموزش و كسب مهارت مؤثر است. بافت فرهنگی و موقعیتی، و نیز دیدگاههای كسانی كه در محیط پیرامون فرد هستند مثل والدین، همسالان و معلمان در تعیین نوع مهارت دخیل می‌باشند، ‌گاه میان برداشت بزرگسالان از مهارتهای اجتماعی مورد نیاز كودكان و نوجوانان تفاوت بسیار به چشم می‌خورد و مهارتها بر حسب موقعیت متفاوت به نظر می‌رسند. مثلا معلمان در كلاس درس، آن دسته از رفتارهای اجتماعی را كه به آموزش مهارتهای تحصیلی كمك می‌كنند ارزشمند می‌دانند. گرشام (1984) معتقد است نتایج مهم اجتماعی تعلیم مهارتهای اجتماعی به كودكان را می‌توان شامل مواردی چون پذیرش در گروه همسالان مورد قبول بزگسالان خاص قرار گرفتن سازش با محیط تحصیلی، عمل به عقل سلیم و عدم ارتباط با دستگاه قضایی نوجوانان دانست.

 

 

ظاهراً نتایج مطلوب در انتخاب مهارت‌های اجتماعی برای آموزش به كودكان عامل مهمی در تعیین محور آموزش به شمار می‌آید، زیرا اگر مثلا هدف پذیرش كامل همسالان در مقابل موفقیت كلاسی یا روابط اصلاح شده خانه مطرح باشد، نحوه تأكید تفاوت می‌كند (كارتلج و میلبرن، 1985).ساکس و همکاران اظهار كرد كه آموزش مهارت‌های اجتماعی برای جوانان با نقص بینایی بسیار مهم است. آنها ذكر كردند كه اگر كودكان اساس مهارتهای تعاملات اجتماعی شان را در سالهای اولیه توسعه ندهند، توانایی شان برای موفقیت به عنوان یك بزرگسال هم در كار و هم در زندگی شخصیشان ممكن است تحت تأثیر قرار گیرد.

 

 

ضرورت پرورش مهارت‌های اجتماعی كودك، در بسیاری از موارد زمانی احساس می‌شود كه درافراد رفتار نامطلوب به چشم می‌خورد و علت آن نبود رفتار مطلوب در مجموعه رفتارهای فرد است، طبق نظر فوق، انتخاب رفتار مطلوب به جای رفتارهای مساله‌ساز به عوامل بسیاری بستگی دارد، كه معمولاً ارزیابی ذهنی افراد ذیربط از آن جمله است. این توانش‌ها راههای اجتماعی مناسبی برای ابراز احساس‌ها، عدم توافق‌ها و یا درخواست برای تغییر رفتار غیرمعمول دیگری فراهم می‌آورند

 

 

 

 

. شیوه‌های آوزش به نابینایان بدین قرار است:

1- تدریس آموزش[10]: در جلسات اولیه مسائل كلی مهارت‌های اجتماعی به نوجوانان آموزش داده می‌شود. این آموزش می‌تواند به صورت نوبتی [11] یا ادای ساده كلامی اجرا شود كه شامل اطلاعاتی در زمینه مهارتهای اجتماعی است. این روش مستقیم است و محتوای آن بعداً توضیح داده می‌شود.

 

 

2- الگوسازی[12]: الگو یك تكلیف بسیار مهم برای تعلیم مهارتهای اجتماعی است جنبه‌ی اساسی الگو‌سازی آنست كه ما می‌توانیم رفتارها یا مهارتها یا استراتژیهای مقابله‌یی خاصی را بدون توضیح كسل‌كننده و نامرتب نشان دهیم. برای الگو‌سازی می‌توان از نوارهای ویدیویی استفاده كرد كه درآنها شیوه‌های پاسخ به موقعیت‌ها توسط نوجوانان نمایش داده می‌شود. رهبر گروه شاید یك فرد را كه از گروه انتخاب شده است دعوت كند و از او بخواهد مهارت‌های خاصی را به نمایش بگذارد. بنابراین وقتی یك موقعیت بازی نقش در گروه مطرح شد طریقه‌ی مقابله این نقش را به دیگران نشان می‌دهد. سرانجام الگو‌سازی می‌تواند برای نشان دادن راههای غیر مؤثر برخورد با موقعیت مفید باشد. اگر اعضای گروه از یك موضوع ترس داشتند، خود درمانگر می‌تواند این نقش را بازی كند و به اعضا اجازه دهد كه عملكرد او را نقد كنند. بر اساس الگو‌سازی و بحث روی موضوع چه نباید كرد، گروه می‌تواند نقشهای گوناگون مؤثر در موقعیت‌های اجتماعی را بازی كند.

 

 

 

3- ایفای نقش[13]: ارزش ایفای نقش در طول تعلیم این است كه ایجاد موقعیت می‌كند از این رو مشابهت فراوانی با موقعیت‌های واقعی دارد بنابراین نوجوانان می‌توانند پاسخ به محرك‌هایی را كه بعداً در موقعیت واقعی برخورد می‌كنند فرا بگیرد. در این روش درمانگر كنترل زیادی در دست دارد به آن سبب كه:

الف) نوجوانان می‌توانند هر نقش را چندین مرتبه تمرین و تكرار كنند به این دلیل شكست اهمیت كمتری می‌یابد.

ب) نوجوانان می‌توانند قطعات كوچكی از زنجیره‌های مهارتها را تمرین و در آخر آنها را به هم متصل كنند.

ج) جنبه‌های گوناگون بر حسب نیازهای درمانی انتخاب می‌شوند.

د) موقعیت‌ها را می‌توان خیلی واقعی یا ساده برگزار كرد.

به طور معمول ایفای نقش به ترتیب، توسط افراد گروه اجرا می‌شود و افراد گروه راههای مؤثر و غیر مؤثری را كه در روش الگو‌سازی یاد گرفته‌اند به صورت ایفای نقش به اجرا می‌گذارند. درجلسات ایفای نقش، محدودیت زمانی وجود ندارد، بلكه گروه می‌تواند چندین مرتبه به موقعیت قبلی باز گردد و تمرین را تكرار كند، تا اینكه افراد مهارت‌های لازم را فرا بگیرند. بنابراین ایفای نقش جنبه مهمی از آموزش است كه قابلیت انعطاف زیادی دارد و می‌تواند با نیازهای فرد مناسب مطابقت كند.

 

 

4- تكنیك‌های رفتاری[14]: هر چند كه تكنیك‌های رفتاری در تعلیم مهارتها یك روش رساندن مفهوم کلام است كه می‌تواند بسیار تسریع‌كننده باشد. برای مثال وقتی فرد سعی می‌كند سر صحبت با فردی را باز كند، وقتی به طور واقعی با یك موقعیت ایفای نقش مواجه می‌شود، نمی‌تواند فكر كند كه چه بگوید در اینجا درمانگر می‌تواند به طور مستقیم جملاتی را كه لازم است به فرد یاد بدهد.

 

 

5- تكنیك شناختی[15]: یكی از مسائلی كه بیشتر نوجوانان به خاطر آن به درمانگر مراجعه می‌كنند، عدم اعتماد به نفس در ابراز وجود است جنبه‌ی اصلی درمان اضطرابها و مشكلات عملكردی است كه بر اثر عبارات منفی منسوب به خود[16] در افراد ایجاد شده‌اند (شاداب، 1373).

 

 

 

 

منبع:فروشگاه ساز فایلینا

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم: مروری چارچوب نظری و  پیشینه پژوهش مهارتهای اجتماعی نابینایان

2-5 مهارتهای اجتماعی 20
2-5-1 فرآیند ارتباط اجتماعی 20
2-5-2 مفهوم مهارتهای اجتماعی 20
2-5-3 تعریف مهارت‌های اجتماعی 22
2-5-4 ویژگی‌های مهارتهای اجتماعی 24
2-5-5 شش ویژگی عمده مهارتهای اجتماعی 25
2-5-6 طبقه‌بندی مهارتهای اجتماعی از نظر کارکرد 26
2-5-7 فرایند‌های عاطفی و شناختی در مهارت اجتماعی 27
2-5-7-1 مهارت‌های اجتماعی مربوط به عواطف 28
2-5-7-2 مهارت‌های مربوط به شناخت اجتماعی 28
2-5-8 پیامد‌های مهارتهای اجتماعی 29
2-6 مهارت‌های اجتماعی نابینایان 30
2-6-1 رشد اجتماعی در نابینایان 30
2-6-2 ویژگی‌های و محدودیت‌های روانشناختی کودکان نابینا 31
2-6-3 تأثیر اختلال بینایی در فرآیند‌های تحول روانی 35
2-6-4 خصوصیات افراد با ناتوانی اجتماعی 38
2-6-5 سازگاری اجتماعی افراد دارای نقص بینایی و عوامل موثر بر آن 40
2-6-6 عوامل مؤثر در سازگاری نابینایان 43
2-6-7 اهمیت مهارت‌های افراد آسیب دیده بینایی 45
2-7 شیوه‌های آموزش مهارتهای اجتماعی 46

پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی
2-8 پیشینه و تاریخچه موضوع تحقیق 49
2-8-1 تحقیقات انجام شده پیرامون در خارج از کشور 49
2-8-2 تحقیقات انجام شده در ایران 51

منابع

 

پروتکل درمانی و پکیج جامع بازسازی شناختی مبتنی بر تمثیل

پروتکل درمانی و پکیج جامع بازسازی شناختی مبتنی بر تمثیل کلمات کلیدی : دانلود پروتکل درمانی خرید پروتکل درمانی پکیج های درمانی روانشناسی پروتکل بازسازی شناختی پروتکل درمانی بازسازی شناختی مبتنی بر تمثیل بسته آموزشی بازسازی شناختی مبتنی بر تمثیل…

مبانی نظری بررسی عوامل موثر بر خشونت علیه زنان و راههای پیشگیری از آن

مبانی نظری بررسی عوامل موثر بر خشونت علیه زنان و راههای پیشگیری از آن کلمات کلیدی : مبانی نظری خشونت علیه زنان مبانی نظری عوامل خشونت علیه زنان خشونت علیه زنان در ایران خشونت علیه زنان تعریف ضرورت تحقیق خشونت…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق علم سنجی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق علم سنجی مبانی نظری علم سنجی دانلود مبانی نظری علم سنجی پیشینه تحقیق علم سنجی ادبیات نظری علم سنجی فصل دوم پایان نامه علم سنجی مبانی نظری و پیشینه تحقیق علم سنجی ادبیات و مبانی…

ادبیات نظری و پیشینه تجربی مولفه های ابراز وجود

ادبیات نظری و پیشینه تجربی مولفه های ابراز وجود کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه مولفه های ابراز وجود مبانی نظری مولفه های ابراز وجود پیشینه تحقیق مولفه های ابراز وجود پیشینه داخلی مولفه های ابراز وجود پیشینه خارجی…

پروپوزال ارزیابی علل تاثیرگذار بر ارزش ویژه برند مقصد گردشگری

پروپوزال ارزیابی علل تاثیرگذار بر ارزش ویژه برند مقصد گردشگری ارزش ویژه برند عوامل مؤثر بر ارزش ویژه برند ارزش ویژه برند مقصد گردشگری عوامل مؤثر بر ارزش ویژه برند مقصد گردشگری رویکردهای سنجش ارزش ویژه برند مقصد گردشگری شاخصهای…

ضرورت توجه به رشد هوش هیجانی کارکنان در محیط کار

ضرورت توجه به رشد هوش هیجانی کارکنان در محیط کار کلمات کلیدی : مدل های هوش عاطفی انواع مدل های هوش هیجانی رشد هوش هیجانی کارکنان پایان نامه رشد هوش هیجانی تعریف مفهومی هوش هیجانی  تعریف عملياتي هوش هیجانی چارچوب…

بررسی مکاتب و نظریه های اخلاق حرفه ای با تشریح تاریخچه آن در ایران و غرب

بررسی مکاتب و نظریه های اخلاق حرفه ای با تشریح تاریخچه آن در ایران و غرب مکاتب اخلاق نظریه های اخلاق نظریه های اخلاق حرفه ای نظریه های اخلاق در روانشناسی تئوری های اخلاق حرفه ای نظریه های مربوط به…

سیاست های خارجی آمریکا در قبال ایران در قرن 21

سیاست های خارجی آمریکا در قبال ایران در قرن 21 دانلود پایان نامه انگلیسی کارشناسی ارشد علوم سیاسی سیاست های خارجی آمریکا در قبال ایران در قرن 21 سیاست های خارجی آمریکا در قبال ایران ایران آمریکا سیاست خارجی روابط…

ارائه الگویی برای تحلیل و انتخاب تامین کنندگان با استفاده از رویکرد ترکیبی برنامه ریزی آرمانی فازی و فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی

ارائه الگویی برای تحلیل و انتخاب تامین کنندگان با استفاده از رویکرد ترکیبی برنامه ریزی آرمانی فازی و فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان برنامه ریزی آرمانی فازی فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی مدیریت زنجیره تامین…

پاورپوینت فصل پنجم کتاب حسابداری مدیریت دکتر رهنمای رودپشتی

پاورپوینت فصل پنجم کتاب حسابداری مدیریت دکتر رهنمای رودپشتی کلمات کلیدی : پاورپوینت فصل پنجم کتاب حسابداری مدیریت دکتر رهنمای رودپشتی رفتن به سایت اصلی پاورپوینت فصل پنجم کتاب حسابداری مدیریت دکتر رهنمای رودپشتی رویکردهای سنجش عملکرد به تعداد 31…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش بازاریابی 33 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش بازاریابی 33 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه هوش بازاریابی مبانی نظری هوش بازاریابی پیشینه تحقیق هوش بازاریابی پیشینه داخلی هوش بازاریابی پیشینه خارجی هوش بازاریابی پیشینه پژوهش هوش بازاریابی پیشینه نظری هوش…

پرسشنامه بررسی مولفه های مدیریت دانش در سازمان و اثر سبک رهبری بر اقدامات آن

پرسشنامه بررسی مولفه های مدیریت دانش در سازمان و اثر سبک رهبری بر اقدامات آن پرسشنامه چند عاملی رهبری پرسشنامه چند عاملی رهبری MLQ پرسشنامه مدیریت دانش پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش دانلود پرسشنامه مدیریت دانش پرسشنامه سبک رهبری توانمندساز مدیریت…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تصور بدنی 70 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تصور بدنی 70 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری تصور بدنی ادبیات نظری تصور بدنی چارچوب نظری تصور بدنی فصل دوم پایان نامه تصور بدنی دانلود مبانی نظری تصور بدنی پیشینه تصور بدنی پیشینه تحقیق…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش اضطراب مرگ

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش اضطراب مرگ مبانی نظری اضطراب مرگ پیشینه اضطراب مرگ دانلود مبانی نظری اضطراب مرگ پیشینه تحقیق اضطراب مرگ ادبیات نظری اضطراب مرگ فصل دوم پایان نامه اضطراب مرگ مبانی نظری و پیشینه تحقیق اضطراب مرگ…

مقاله برنامه‌ریزی منابع سازمانی

مقاله برنامه‌ریزی منابع سازمانی ERP برنامه‌ریزی منابع سازمانی سیستم مدیریت منابع انسانی دانلود مقاله مقاله برنامه‌ریزی منابع سازمانی متدلوژی های پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمان همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل انجام پروژه و پایان…

مبانی نظری مدلهای ارزیابی تعالی سازمانی

مبانی نظری مدلهای ارزیابی تعالی سازمانی مبانی نظری مدلهای ارزیابی تعالی سازمانی ادبیات و مبانی نظری مدلهای ارزیابی تعالی سازمانی پیشینه تحقیق مدلهای ارزیابی تعالی سازمانی دانلود پیشینه تحقیق مدلهای ارزیابی تعالی سازمانی دانلود مبانی نظری مدلهای ارزیابی تعالی سازمانی…

امکان سنجی استقرار مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاهی

امکان سنجی استقرار مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاهی استقرار مدیریت دانش پیاده سازی مدیریت دانش امکان سنجی استقرار مدیریت دانش استقرار نظام مدیریت دانش در کتابخانه دانشگاه امکان سنجی استقرار نظام مدیریت دانش در کتابخانه دانشگاه وضعیت کتابخانه دانشگاه…

بررسی عوامل و ویژگیهای موثر بر اثربخشی نظام ارزشیابی عملكرد كاركنان

بررسی عوامل و ویژگیهای موثر بر اثربخشی نظام ارزشیابی عملكرد كاركنان دانلود مقالات رشته مدیریت بررسی عوامل و ویژگیهای موثر بر اثربخشی نظام ارزشیابی عملكرد كاركنان بهبود عملكرد ارزشیابی عملكرد مدیریت منابع انسانی دانلود مقاله سیستم اثربخش ارزشیابی عملكرد كاركنان…

خلاصه کتاب مدیریت استراتژیک تألیف هانگر و ویلن

خلاصه کتاب مدیریت استراتژیک تألیف هانگر و ویلن دانلود خلاصه کتاب مدیریت استراتژیک تألیف هانگر و ویلن خلاصه کتاب مدیریت استراتژیک تألیف هانگر و ویلن دانلود رایگان خلاصه کتاب مدیریت استراتژیک تألیف هانگر و ویلن دانلود پاورپوینت کتاب مدیریت استراتژیک…

پرسشنامه بررسی رابطه عوامل مرتبط با هزینه های تامین با کیفیت ارتباط خرده فروشان با تامین کنندگان

پرسشنامه بررسی رابطه عوامل مرتبط با هزینه های تامین با کیفیت ارتباط خرده فروشان با تامین کنندگان پرسشنامه هزینه های تامین پرسشنامه عوامل مرتبط با هزینه های تامین پرسشنامه کیفیت ارتباط خرده فروشان پرسشنامه کیفیت ارتباط خرده فروشان با تامین…

مبانی نظری امکان سنجی پیاده سازی و اجرای سیستم های ERP در سازمانهای دولتی

مبانی نظری امکان سنجی پیاده سازی و اجرای سیستم های ERP در سازمانهای دولتی پیاده سازی erp در سازمان مراحل پیاده سازی erp متدولوژی های پیاده سازی erp اجرای سیستمهای ERP در سازمان پیاده سازی برنامه‌ ریزی منابع سازمانی مبانی…

دانلود پرسشنامه افسردگی بک 21 سوالی ویرایش دوم

دانلود پرسشنامه افسردگی بک 21 سوالی ویرایش دوم پرسشنامه افسردگی بک 21 سوالی word پرسشنامه افسردگی بک 21 سوالی دانلود پرسشنامه افسردگی بک 21 سوالی اعتبار و پایایی پرسشنامه افسردگی بک روایی و پایایی پرسشنامه افسردگی بک نحوه نمره گذاری…

بررسی ماهیت حقوقی خرید و فروشی اینترنتی و تعیین شرایط انعقاد قرارداد و آثار آن

بررسی ماهیت حقوقی خرید و فروشی اینترنتی و تعیین شرایط انعقاد قرارداد و آثار آن بیع الکترونیک بیع الکترونیکی چیست مقاله بیع الکترونیکی خیارات در بیع الکترونیکی پایان نامه بیع الکترونیکی بیع الکترونیکی در نظام حقوقی ایران تجارت الکترونیکی بیع…

مقاله رشته مدیریت با عنوان سیستم های اطلاعات مدیریت

مقاله رشته مدیریت با عنوان سیستم های اطلاعات مدیریت سیستم های اطلاعاتی مدل سیستمی سازمان سیستم های اطلاعات مدیریت دانلود مقاله رشته مدیریت با عنوان سیستم های اطلاعات مدیریت سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در…

مبانی نظری ارزیابی تطبیقی فرهنگ سازمانی در مدارس متفاوت

مبانی نظری ارزیابی تطبیقی فرهنگ سازمانی در مدارس متفاوت فرهنگ سازمانی مدارس فرهنگ سازمانی در مدارس فرهنگ سازمانی مدیران مدارس فرهنگ سازمانی معلمان مدارس مقایسه فرهنگ سازمانی مدارس خاص با مدارس عادی مبانی نظری فرهنگ سازمانی پیشینه تحقیق فرهنگ سازمانی…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *