مبانی نظری و پیشینه تحقیق زنجیره تامین 46 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق زنجیره تامین 46 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه زنجیره تامین
مبانی نظری زنجیره تامین
پیشینه تحقیق زنجیره تامین
پیشینه داخلی زنجیره تامین
پیشینه خارجی زنجیره تامین
پیشینه پژوهش زنجیره تامین
پیشینه نظری زنجیره تامین
ادبیات نظری زنجیره تامین
چارچوب نظری زنجیره تامین

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت زنجیره تامین می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری زنجیره تامین تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق زنجیره تامین در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

امروزه، مدیریت زنجیره تأمین به عنوان یکی از مبانی زیر ساختی پیاده سازی کسب وکار الکترونیک در دنیا مطرح است. در رقابت های جهانی موجود در عصر حاضر باید محصولات متنوع را با توجه به درخواست مشتری در دسترس قرار داد. خواست مشتری بر کیفیت کالا و خدمات رسانی سریع موجب افزایش فشارهایی شده که قبلا وجود نداشته است، در نتیجه شرکت ها بیش از این نمی توانند از عهده همه کارها برآیند. 

 

 

در بازار رقابتی موجود، بنگاه های اقتصادی و تولیدی علاوه بر پرداختن به سازمان و منابع داخلی، خود را به مدیریت و نظارت بر منابع و ارکان مرتبط خارج از سازمان نیازمند یافته اند. علت این امر در واقع دستیابی به مزیت یا مزایای رقابتی با هدف کسب سهمیه بیشتری در بازار است. بر این اساس فعالیت هایی نظیر برنامه ریزی عرضه و تقاضا، تهیه مواد، تولید و برنامه ریزی محصول، خدامت نگهداری کالا، کنترل موجودی، توزیع، تحویل و خدمت به مشتری که همگی قبلا در سطح شرکت انجام می شده اینک به سطح زنجیره عرضه انتقال پیدا کرده است. مساله کلیدی در یک زنجیره تأمین، مدیریت و کنترل هماهنگ تمامی این فعالیت ها است. مدیریت زنجیره تأمین پدیده ای است که این کار را به طریقی انجام می دهد که مشتریان بتوانند خدمت قابل اطمینان و سریع را با محصولات با کیفیت در حداقل هزینه دریافت کنند.

 

 

در مدل های سنتی کسب وکار تمامی گردش های اطلاعات، اجناس و تبادل مالی به صورت خطی هستند (از تأمین کنندگان به تولید کنندگان و از فروشندگان به مشتری ها). با ورود اینترنت به عنوان یک کانال ارتباطی بزرگ بازنگری های اساسی در الویت های تجارتی، دیدگاههای استراتژیک و مدل هایی از زنجیره تأمین تا به حال گرفته شده بودند ظهور کرد. در ساخت کارهای نوین مدیریت زنجیره تأمین، شرکای زنجیره شکل گرفته و قادرند از طریق به اشتراک گذاری اطلاعات، روابط و تعاملات بین مشتری و تأمین کنندگان را تسهیل نموده و هزینه معاملات را کاهش دهند. همگام با روند رو به رشد تجارت الکترونیک پیچیدگی های بیشتری در مدیریت زنجیره تأمین، توانایی تشکیل یک حلقه سازمانی را داراست که از مشتری شروع شده و به آن ختم می شود.

 

 

این مفهوم زنجیره تأمین را مانند یک شبکه نشان می دهد که به وضوح روابط بین همه بخش های زنجیره تأمین را توضیح می دهد.
در حالت کلی زنجیره تأمین از دو یا چند سازمان تشکیل می شود که رسما از یکدیگر جدا هستند و به وسیله جریان مواد، اطلاعات و جریان های مالی به یکدیگر مربوط می شوند. این سازمان ها می توانند بنگاه هایی باشند که مواد اولیه، قطعات، محصول نهایی و یا خدماتی چون توزیع، انبارش، عمده فروشی و خرده فروشی تولید می کنند. حتی خود مصرف کننده نهایی را نیز می توان یکی از این سازمان ها در نظر می گرفت.

 

 

 

2-11 پیشینه و سیر تحول مدیریت زنجیره تأمین

شاید به سختی بتوان زمان دقیقی را که بحث درباره زنجیره تأمین و مدیریت آن مطرح گردیده است، مشخص نمود، اما دست کم از یک چیز می توان مطمئن بود که این نگرش ریشه در شیوه هایی دارد که در اواخر 1950 و 1960 میلادی اجرا می شد. هر چند که نمونه هایی از آن در دوره تولید انبوه خودروها در زمان هنری فورد نیز وجود داشته است.در اواخر 1950 نخستین طرح های اجرایی زنجیره تأمین با توجه به مدیریت کالا و به ویژه تدارکات مربوط به انتقال مواد اولیه و محصولات تمام شده به کارخانه و به بیرون از آن، شروع شد.

 

 

در سال های پیش از 1960 بسیاری از شرکت ها بر اثربخشی و کارایی فعالیت های تجاری به طور جدا و مستقل تاکید داشتند. در دهه های 1960 تا 70 سازمان ها به توسعه جزئیات راهبردی بازار همت نمودند که بر برآورده سازی رضایت مشتری متمرکز بود. آن ها به این درک نائل آمدند که مهندسی و طراحی قوی و نیز عملیات تولید منسجم هماهنگ پیش نیاز دست یابی به نیازمندی های بازار و در نتیجه سهم بازار بیشتر است. بنابراین طراحان مجبور شدند که ایده آل های و نیازمندی های مورد نظر مشتریان را در طراحی محصولات خود بگنجانند و در حقیقت محصولی با حداکثر سطح کیفی ممکن و کمترین هزینه، توام با ایده آل های مورد نظر مشتریان روانه بازار سازند. کارشناسان با مطالعه روابط بین انبارداری و حمل ونقل در دهه 1960 و بررسی امکان یکپارچه سازی آن ها توانستند موجودی کالا در انبارها را کاهش دهند. حاصل این مطالعات مدیریت توزیع نام گرفت. این جریان با تاسیس نظام ملی مدیریت توزیع فیزیکی آمریکا   در سال 1963 که تفکر نوین آن زمان درباره روابط متقابل بین عملکرد بخش های انبارداری و حمل و نقل بود، تقویت گردید و با استفاده از حمل ونقل سریع تر، به دفعات بیشتر و به ویژه مطمئن تر، موجبات کاهش حجم انبارها را فراهم آورد. کوتاه شدن زمان پاسخگویی به سفارش ها از طریق جا به جایی سریع تر اجناس انبار و حمل ونقل سریع تر آن ها، طول دوره کاهش پیش بینی را کاهش داد و در نتیجه پیش بینی ها نیز واقعی تر گردید.(عالم تبریز ، رحیمی 1388)

 

 

با اضافه شدن مباحث ساخت، تدارک سفارش ها به مدیریت توزیع، مفهوم لجستیک مطرح گردید. علم لجستیک از برآورد، تأمین و نگهداری، ذخیره سازی مواد اولیه و توزیع کالا و همچنین خدمات پس از فروش، یعنی از آخرین تأمین کننده تا آخرین مصرف کننده را به طور کامل پوشش داده و به آن ها خدماتی را ارائه می-کند.
بیشتر کارشناسان با این نظر موافق هستند که مدیریت زنجیره تأمین به شکل امروزی آن از تلاش های برنامه ریزی مواد مورد  نیاز   حاصل شده که شرکت های بزرگی همچون دیر، هیولت پاکارد و پراکتر و گمبل   و شرکت-های دیگر در اواخر دهه 1970 برای برنامه ریزی و کنترل بهتر مواد اولیه تجربه کردند. ساخت و به کارگیری رایانه های پیشرفته در اواخر دهه 1960 میلادی این امکان را برای شرکت ها فراهم آورد تا از فهرست های پراکنده مواد اولیه مورد نیاز، برنامه ریزی زمانی انتقال مواد و سفارش های تولید برای شرکت ها مهیا گردد و این موضوع آغاز تحلیل مدیریت زنجیره تأمین بود. به این ترتیب امکان انتقال برنامه ریزی مواد مورد نیاز به بیرون از سازمان و اعمال کنترل بیشتر بر مواد اولیه ای که از سوی تأمین کنندگان وارد شرکت می شد، فراهم گشت. برای بسیاری از شرکت ها، این کار به مفهوم کاستن از تعداد هزاران تأمین کننده و اکتفا کردن به تعداد اندکی از بهترین های آن ها بود، این به معنای شروع واگذاری بخش هایی از فرآیند تولید به بیرون از سازمان بود که به کنار گذاشتن مدل یکپارچگی عمودی (الزام انجام تمام کارها توسط یک تولید کننده) منجر شد.

 

 

 

تحولات عمده در مدیریت موجودی در دهه 1970 میلادی و اوایل 1980 بروز کرد.در همین زمان ژاپنی ها در جستجوی یک فرآیند تولیدی بودند تا بتوانند اصول پایه تولید و ارسال به موقع   را به کار گیرند. این سیستم نیازمند ارتباطات فراوان و مفصلی بین مشتری، تولید کننده، شرکت های حمل و نقل و خرده فروش ها  (در صورت ارتباط داشتن با آن ها)  بود تا بتوان میزان موجودی مواد اولیه، قطعات و محصولات تمام شده را در حداقل ممکن نگه داری کرد.کارخانه کاوازکی در نبراسکا به نمونه ای از تولید و ارسال به موقع مبدل شد و بسیاری از شرکت های آمریکایی را به تقلید از خود واداشت. در دهه 1990 و با پیشرفت فناوری و ورود آن به عرصه تولید، حمل ونقل، انبارها، خرده فروشی ها و توجه توام به جلب رضایت مشتری و کیفیت کالاها و خدمات، بحث زنجیره تأمین به طور گسترده ای در صنایع تولیدی مطرح گردید. به این ترتیب زنجیره تأمین و مدیریت آن با هدف پرداختن به تمامی مسائل یاد شده و راهبری و هدایت آن ها، شکل گرفت. شکل زیر روند تکاملی مدیریت زنجیره تامین را نمایش داده است.(عالم تبریز، رحیمی 1388)

 

 

 منبع:فروشگاه ساز فایلینا

 

 

 

فهرست مطالب:

چکیده 1
فصل دوم: 2
مبانی نظری زنجیره تامین 2
 مدیریت زنجیره تأمین 3
2-10 مقدمه ای بر مدیریت زنجیره تأمین 3
2-11 پیشینه و سیر تحول مدیریت زنجیرهتأمین 4
2-12 تعریف مدیریت زنجیره تأمین 8
2-13 یکپارچگی زنجیرهتأمین 10
2-14 اهمیت یکپارچهسازی زنجیرهتأمین 12
2-15 عملکرد زنجیرهتأمین 13
2-16 افزایش کارایی و اثربخشی زنجیرهتأمین 14
2-17 عملکرد های مدیریت در مقابله با چالش های زنجیرهتأمین 19
2-18  ارزیابی عملکرد زنجیره تامین 22
پیشینه تحقیق زنجیره تامین
 ارتباط و تأثیر برنامه ریزی منابع سازمان بر عملکرد زنجیره تأمین 29
2-19 کشف استدلالهایی برای برنامه ریزی منابع سازمان و یکپارچگی مدیریت زنجیره تامین 29
2-20 یکپارچگی برنامه ریزی منابع سازمان و مدیریت زنجیره تامین 33
منابع 36

 

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش ابعاد ارزش ویژه برند

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش ابعاد ارزش ویژه برند مبانی نظری ارزش ویژه برند پیشینه ارزش ویژه برند دانلود مبانی نظری ارزش ویژه برند پیشینه تحقیق ارزش ویژه برند ادبیات نظری ارزش ویژه برند فصل دوم پایان نامه ارزش ویژه…

تحلیل شعر دفاع مقدس

تحلیل شعر دفاع مقدس شعر دفاع مقدس محتوا شعر دفاع مقدس دفاع مقدس در شعر فارسی بازتاب دفاع مقدس در آینه شعر فارسی دانلود مقاله رشته ادبیات تحلیل شعر دفاع مقدس رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته ادبیات تحلیل…

پرسشنامه طراحی الگوی مناسب و تبلیغات برای کالای منتخب ایرانی

پرسشنامه طراحی الگوی مناسب و تبلیغات برای کالای منتخب ایرانی پرسشنامه طراحی و تبلیغات پرسشنامه طراحی الگوی مناسب برای محصولات پرسشنامه تبلیغات برای کالای منتخب ایرانی پرسشنامه تبلیغات برای محصولات رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه طراحی الگوی مناسب…

محاربه از نگاه اهل سنت و تشیع و بررسی آن در حقوق موضوعه ایران

محاربه از نگاه اهل سنت و تشیع و بررسی آن در حقوق موضوعه ایران ارکان جرم محاربه جرم محاربه در قانون جدید محاربه در قانون مجازات اسلامی جدید محاربه در قانون مجازات اسلامی 1392 دانلود پایان نامه محاربه پایان نامه…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تعهد شغلی

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تعهد شغلی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه تعهد شغلی مبانی نظری تعهد شغلی پیشینه تحقیق تعهد شغلی پیشینه داخلی تعهد شغلی پیشینه خارجی تعهد شغلی پیشینه پژوهش تعهد شغلی پیشینه نظری تعهد شغلی…

پاورپوینت بررسی چالشهای حقوقی پرداخت بین المللی از طریق حواله های ارزی

پاورپوینت بررسی چالشهای حقوقی پرداخت بین المللی از طریق حواله های ارزی کلمات کلیدی : پاورپوینت بررسی چالشهای حقوقی پرداخت بین المللی از طریق حواله های ارزی چالشهای حقوقی پرداخت بین المللی از طریق حواله های ارزی مفهوم حواله مفهوم…

پروپوزال شخصی سازی تبلیغات اینترنتی با دیتا ماینینگ

پروپوزال شخصی سازی تبلیغات اینترنتی با دیتا ماینینگ کلمات کلیدی : پروپوزال داده کاوی پروپوزال آماده داده کاوی دانلود پروپوزال داده کاوی پروپوزال شخصی سازی تبلیغات پروپوزال شخصی سازی تبلیغات اینترنتی پروپوزال شخصی سازی تبلیغات شرکتها پروپوزال شخصی سازی تبلیغات…

پاورپوینت درس روش تحقیق مقاله و رساله نویسی پیشرفته

پاورپوینت درس روش تحقیق مقاله و رساله نویسی پیشرفته روش تحقیق مقاله و رساله نویسی پیشرفته رفتن به سایت اصلی پاورپوینت درس روش تحقیق مقاله و رساله نویسی پیشرفته به تعداد 41 اسللاید قابل ویرایش مناسب اساتید و کنفرانس دانشجویان…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های سبک فرزند پروری

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های سبک فرزند پروری کلمات کلیدی : مبانی نظری فرزند پروری مبانی نظری سبک های فرزند پروری مبانی نظری شیوه های فرزند پروری پیشینه تحقیق سبک های فرزند پروری پیشینه تحقیق در مورد فرزند…

نحوه علاقه مند کردن دانش آموزان به خواندن نماز

نحوه علاقه مند کردن دانش آموزان به خواندن نماز نحوه علاقه مند کردن دانش آموزان به خواندن نماز مشتاق کردن دانش آموزان به نماز علاقه مند کردن دانش آموزان به نماز طراحی و مطالعه مسائل یادگیری و آموزشی دانلود پایان…

پرسشنامه یادگیری خودتنظیمی بوفارد با نمره گذاری، روایی و پایایی

پرسشنامه یادگیری خودتنظیمی بوفارد با نمره گذاری، روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد+pdf پرسشنامه خودتنظیمی تحصیلی بوفارد دانلود پرسشنامه خودتنظیمی تحصیلی بوفارد پرسشنامه یادگیری خودتنظیمی بوفارد دانلود پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد رفتن به سایت اصلی…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش طرحواره های ناسازگار اولیه

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش طرحواره های ناسازگار اولیه کلمات کلیدی : مبانی نظری طرحواره پیشینه تحقیق طرحواره پیشینه داخلی طرحواره پیشینه خارجی طرحواره پیشینه پژوهش طرحواره چارچوب نظری طرحواره فصل دوم پایان نامه طرحواره مبانی نظری طرحواره های ناسازگار…

علم آمار

علم آمار تعریف آمار پیشینة تاریخی آمار اهمیت آمار در عصر انفجار اطلاعات طرح یك مشكل اساسی دانشمندی كه علم آمار را پایه گذاری كرد علم آمار خرید مقالات رشته آمار سیستم همکاری در فروش فایل فایلینا همکاری در فروش…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش باورهای فراشناختی

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش باورهای فراشناختی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه باورهای فراشناختی مبانی نظری باورهای فراشناختی پیشینه تحقیق باورهای فراشناختی پیشینه داخلی باورهای فراشناختی پیشینه خارجی باورهای فراشناختی پیشینه پژوهش باورهای فراشناختی پیشینه نظری باورهای فراشناختی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق منبع کنترل 35 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق منبع کنترل 35 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری منبع کنترل پیشینه تحقیق منبع کنترل پیشینه داخلی منبع کنترل پیشینه خارجی منبع کنترل پیشینه پژوهش منبع کنترل پیشینه نظری منبع کنترل ادبیات نظری منبع کنترل…

نقش MIS در برنامه ریزی تولیدی شركتها

نقش MIS در برنامه ریزی تولیدی شركتها MIS برنامه ریزی سیستم اطلاعات سیستم اطلاعات مدیریت سیستم برنامه‌ریزی تولید برنامه ریزی و تحلیل سیستمها دانلود پایان نامه مهندسی صنایع نقش MIS در برنامه ریزی تولیدی شركتها دانلود پایان نامه رشته صنایع…

پرسشنامه عوامل موثر بر رفتار مصرف کننده

پرسشنامه عوامل موثر بر رفتار مصرف کننده پرسشنامه رفتار مصرف کننده پرسشنامه رفتار خریدار پرسشنامه عوامل موثر بر رفتار مصرف کننده پرسشنامه عوامل موثر بر رفتار خریدار پرسشنامه قصد خرید مشتریان پرسشنامه قصد خرید مصرف کننده رفتن به سایت اصلی…

پاورپوینت همزمانی قیمت سهام

پاورپوینت همزمانی قیمت سهام کلمات کلیدی : پاورپوینت همزمانی قیمت سهام همزمانی قیمت سهام تحقیق همزمانی قیمت سهام بررسی همزمانی قیمت سهام تعریف همزمانی قیمت همزمانی قیمت پایین تر نحوه محاسبه همزمانی قیمت پیشینه داخلی همزمانی قیمت پیشینه خارجی همزمانی…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش حجاب و پوشش اسلامی

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش حجاب و پوشش اسلامی مبانی نظری حجاب و پوشش اسلامی پیشینه حجاب و پوشش اسلامی دانلود مبانی نظری حجاب و پوشش اسلامی پیشینه تحقیق حجاب و پوشش اسلامی ادبیات نظری حجاب و پوشش اسلامی فصل…

مبانی نظری تاثیر معاملات بلوک بر قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران

مبانی نظری تاثیر معاملات بلوک بر قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران معامله بلوک در بورس معاملات بلوک چیست اثر قیمتی معاملات بلوک مشخصه معاملات بلوکی تاثیر عرضه بلوکی بر قیمت سهام عوامل موثر بر تغییرات قیمت سهام تاثیر…

علل و عوامل پرخاشگری و نظریه های مربوط به پرخاشگری

علل و عوامل پرخاشگری و نظریه های مربوط به پرخاشگری کلمات کلیدی : انواع رفتارهای پرخاشگرانه علل و عوامل پرخاشگری انواع رفتارهای پرخاشگرانه نظریه های مربوط به پرخاشگری تحقیق کامل پرخاشگری تحقیق در مورد پرخاشگری رفتن به سایت اصلی پرخاشگری…

مقایسه ی اثرگذاری هویت برند بر قصد خرید در برندهای اصلی و مقلّد

مقایسه ی اثرگذاری هویت برند بر قصد خرید در برندهای اصلی و مقلّد برند عناصر برند برندهای مقلّد تصویر برند قصد خرید تاریخچه برند منشور هویت پایان نامه مدیریت بازرگانی رفتن به سایت اصلی   مقایسه اثرگذاری هویت برند بر…

پاورپوینت فصل چهارم کتاب درآمدی به جامعه شناسی تألیف بروس کوِئن ترجمه محسن ثلاثی

پاورپوینت فصل چهارم کتاب درآمدی به جامعه شناسی تألیف بروس کوِئن ترجمه محسن ثلاثی کلمات کلیدی : پاورپوینت فصل چهارم کتاب درآمدی به جامعه شناسی تألیف بروس کوِئن ترجمه محسن ثلاثی پاورپوینت فصل چهارم کتاب درآمدی به جامعه شناسی تعریف…

پایان نامه کارشناسی مکانیک گرایش ساخت و تولید با عنوان بررسی خواص پوششهای نانو در ابزارهای براده برداری

پایان نامه کارشناسی مکانیک گرایش ساخت و تولید با عنوان بررسی خواص پوششهای نانو در ابزارهای براده برداری بررسی خواص پوششهای نانو در ابزارهای براده برداری خواص پوششهای نانو ابزارهای براده برداری دانلود پایان نامه ساخت و تولید دانلود پایان…

پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 26 (فعاليتهاي كشاورزي)

پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 26 (فعاليتهاي كشاورزي) دانلود رایگان پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 26 (فعاليتهاي كشاورزي) پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 26 (فعاليتهاي كشاورزي) پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره بیست و شش پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 26 پاورپوینت حسابداری فعاليتهاي كشاورزي تعاريف…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *